marți, 12 februarie 2008

Jurăminte încălcate, interese publice trădate!

“Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac, cu bună-credinţă, tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor municipiului Paşcani. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!” Acesta este jurământul actualului primar, care conduce Paşcaniul de peste 25 de ani. Acesta este şi jurământul care a fost depus de către consilierii locali în funcţie. Au jurat, invocând numele Domnului, să facă tot ceea ce pot pentru binele nostru, al locuitorilor.

Au jurat fals, comiţând un sperjur, chemându-l pe Dumnezeu să fie martor al minciunii lor. Singura lor preocupare a fost aceea de a-şi spori veniturile şi averile proprii. În timp ce Paşcaniul se zbate în sărăcie, aleşii locali se întrec în a ocupa un loc cât mai înalt din topul celor mai bogaţi oameni din România. În timp ce Paşcaniul este printre primele locuri ca număr de şomeri, ştirile naţionale sunt pline de reportaje despre salariul enorm, cel mai mare din ţară, al primarului în funcţie.

Din păcate, singurele evenimente recent difuzate pe plan naţional despre Paşcani au fost cele referitoare la faptul ca actualul primar are un venit lunar mai mare decât Adriean Videanu (Primarul General al Municipiului Bucureşti) sau Gheorghe Nichita (Primarului Municipiului Iaşi). Şi a mai fost un eveniment, demn de luat în considerare, şi anume că viceprimarul Paşcaniului vinde către municipiul Paşcani îngrăşământ natural.

În rest, actuala clasă politică din Paşcani a rămas anonimă la nivel naţional. Şi cu ce ar putea să se laude? Conform datelor statistice din ultimele două mandate, comunicate chiar de sperjurii amintiţi, Paşcaniul cunoaşte o involuţie înfricoşătoare. De la finele anului 2000, populaţia municipiului este în descreştere, cei care pleacă din oraş sunt tot mai numeroşi, numărul de salariaţi s-a redus aproape la jumătate, numărul de unităţi de învăţământ s-a redus cu o treime, a scăzut numărul de paturi in spitale, iar numărul de locuri din creşe a scăzut la mai mult de jumătate.

În acelaşi timp, deşi în această perioada au fost cheltuite zeci de milioane de euro din bugetul local, serviciile publice descentralizate au rămas la acelaşi nivel inferior de calitate al serviciilor. Infrastructura şi utilităţile publice (gaz, apă curentă, canalizare etc.), au rămas aproape în acelaşi stadiu ca în anul 2001. Singurele lucrări, şi acelea minore, au fost realizate în perioadele de campanie electorală. Şi, trebuie să repet, anual au fost alocate cifre astronomice pentru serviciile de utilitate publică. Numai că acestea s-au transformat în surse de venit pentru clientela aleşilor locali, în frunte cu actualul primar.

În mod cert, acesta va încerca, şi în acest an, să ne explice că este limitat, şi că a făcut tot ceea ce poate. Pentru acest motiv, avem nevoie de o schimbare a clasei politice, deoarece viitorul Primar al Municipiului Paşcani are atribuţiile legale pentru ca oraşul să evolueze.

Primarul, în calitatea sa de ordonator principal de credite, trebuie să refuze efectuarea de plăţi din banii contribuabililor către afaceriştii oculţi. El trebuie să întocmească proiectul bugetului local şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar în mod corect, ţinând seama de interesele exclusive ale comunităţii. Primarul trebuie să informeze corect Consiliul Local şi cetăţenii despre situaţia Municipiului Paşcani. Ca urmare, este obligat să elaboreze şi să implementeze programe care au ca efect evoluţia economică, socială şi de mediu a Paşcaniului. În ceea ce priveşte serviciile publice de interes local, răspunderea pentru acestea aparţine în totalitate Primarului, deoarece, conform legii, acestea sunt în coordonarea sa.

Primarul este cel obligat să ia măsuri pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă. Primarul este cel obligat să organizeze şi să execute activităţile din următoarele principale domenii, conform art. 63 şi următoarele din Legea nr. 215/2001 – legea administraţiei publice locale (republicată):
1. educaţie;
2. servicii sociale pentru protecţia copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei şi a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială;
3. sănătate;
4. cultura;
5. tineret;
6. sport;
7. ordine publică;
8. situaţii de urgenţă;
9. protecţia şi refacerea mediului;
10. conservarea, restaurarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice şi rezervaţiilor naturale;
11. dezvoltare urbană;
12. evidenţa persoanelor;
13. podurile şi drumurile publice;
14. serviciile comunitare de utilitate publică: alimentare cu apă, gaz natural, canalizare, salubrizare, energie termică, iluminat public şi transport public local;
15. serviciile de urgenţă şi de prim ajutor;
16. activităţile de administraţie social-comunitară;
17. locuinţele sociale şi celelalte unităţi locative aflate în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale sau în administrarea sa;
18. punerea în valoare, în interesul comunităţii locale, a resurselor naturale de pe raza unităţii administrativ-teritoriale;

Primarul Paşcaniului are pârghiile necesare pentru a ridica oraşul din praf şi din mizerie. În consecinţă, el trebuie să răspundă pentru toate lipsurile actuale dacă a făcut tot ceea ce i-a stat în putinţă pentru binele locuitorilor municipiului Paşcani. Dacă va spune că da, este dovada limitării sale. Dacă va răspunde negativ, a comis un sperjur. În orice caz, trebuie să lase locul viitorului Primar, pentru ca acest oraş să aibă un viitor.

Exercitarea corectă a prerogativelor stabilite de lege va avea ca efect dezvoltarea economică, socială şi culturală a oraşului. Este timpul ca administrarea oraşului să fie făcută în mod imparţial, profesionist şi transparent. Iar votul din luna mai ne va aduce această schimbare în bine.

Niciun comentariu: